Montessoriförskolan

montessori forskola

Montessoripedagogiken bygger på ödmjukhet och respekt för barnet och dess inneboende resurser. Barnen i en Montessoriförskola får utveckla sin nyfikenhet, sin kreativitet och lust att lära i en rik och stimulerande miljö där de får frihet att utvecklas i sin egen takt utan att jämföras med andra. De uppmuntras till självständigt tänkande, till att ta egna initiativ och att tro på sin egen förmåga. De får också lära sig att ta hänsyn, visa respekt och att samarbeta med andra. I förskolan läggs grunden för barns utveckling och lärande. Vi arbetar för en trygg, stimulerande och utvecklande miljö för alla på förskolan.

Frihet under ansvar

Barnets lek i förskolan kallas arbete enligt montessoripedagogiken. Med det menade Maria Montessori att barnet arbetar med sin utveckling. Barnen har frihet att välja sysselsättning och möjlighet att arbeta utan avbrott i sin egen takt. De väljer också om de vill arbeta enskilt eller i grupp. På detta sätt utvecklas självständighet och samarbetsförmåga. Allt material finns i en uppsättning så att barnen lär sig visa hänsyn och vänta på sin tur.

Förberedd miljö

Miljön är anpassad till barnen med låga bord, stolar och hyllor. Materialet har sin bestämda plats där barnen kan hämta och ställa tillbaks det. Allt material är framtaget för att stimulera barnens känsliga perioder, att stärka jag uppfattningen och självkänslan. Det finns material för praktiskt arbete, sinnestränande material och för läsning, skrivning, matematik och kultur. Barnen har också möjlighet att välja mellan olika skapande aktiviteter och leka med mer traditionella leksaker. Vi har utevistelse varje dag.

Hjälp mig att göra det själv

Montessoris ide´ om inlärning handlar om att gå från det konkreta till det abstrakta och från helheten till delarna. “Hjälp mig att göra det själv” är en tanke som grundar sig på det faktum att ingen kan lära någon annan något. Man kanske behöver hjälp för att kunna lära sig, men själva inlärningen måste var och en klara på egen hand. Läraren observerar barnen och blir uppmärksam på deras behov och kan ge den stimulans som svarar mot varje barns mognad och intresse.

En dag på Montessoriförskolan

Exempel på schema

Kl. 6.00: Öppnar förskola och fritids
Kl. 7.15 – 7.45: Frukost
Kl. 8.10: Morgonsamlingen
Kl. 8.30 – 11.00: Arbetspass
Kl. 11.30: Lunch
Kl. 14.30: Mellanmål
Kl. 17.30: Stänger förskola och fritids

Montessoriförskolan

Ålder:
Barnen i Montessoriförskolan är i åldrarna 4-5 år.

Storlek:
Montessoriförskolan består av en avdelning med 24 barn.

Tid:
06:00 – 17:30

Frågor och svar

f3 montessori

Montessoripedagogiken är en utbildningsfilosofi som bygger på respekt för barnet och dess inneboende förmågor. Den fokuserar på att utveckla barnets nyfikenhet, kreativitet och lärandelust i en stimulerande miljö.

Detta begrepp betonar barnets frihet att välja aktiviteter och arbeta i sin egen takt, samtidigt som det lär sig att ta ansvar för sina handlingar och respektera andra barns arbete.

Miljön är anpassad till barnens storlek och behov, med lättillgängliga material och möbler i barnstorlek. Detta uppmuntrar självständighet och självbetjäning.

Detta är en central princip i Montessoripedagogiken, som uppmuntrar barn att vara självständiga och lära sig genom egna erfarenheter, medan läraren fungerar som en vägledare och observatör.

Förskolan uppmuntrar aktivt samarbete med föräldrar genom regelbundna uppdateringar, föräldramöten och öppen kommunikation för att stödja barnets utveckling.

Barnen deltar i att förbereda och städa efter måltider och har flexibilitet att ta pauser när det passar dem under förmiddagen.