Årskurs 7-9
Alla pedagoger som undervisar i årskurs 7 – 9 utgör tillsammans ett arbetslag. Undervisningen sker på skolans övervåning. Årskurserna 7-9 består av omkring 30 elever. Lokalerna består av tre klassrum, några grupprum och ett bibliotek.
Så här arbetar vi:
Dagarna börjar kl. 8.10. Vissa dagar börjar med ett läspass för eleverna. Under dagen arbetar vi för det mesta klassvis men även åldersintegrerat. Genom att arbeta åldersintegrerat lär eleverna av varandra. Då finns möjligheter att hålla genomgångar men också tillfälle för redovisningar och diskussioner. På så sätt lär eleverna av varandra och vi skapar en dialog i klassrummet där eleverna tränas i att lyssna på varandra och att tala inför andra.
Eleverna har lektioner utan avbrott fram till lunch. Efter lunchen har vi en gemensam rast. Efter rasten fortsätter skoldagen och eleverna slutar omkring kl. 15.00 beroende på dag och årskurs. I slutet på veckan har eleverna ett klarskrivningspass där målet är att bli klar med veckans uppgifter. När eleverna börjar årskurs 7 får de en personlig bärbar dator som arbetsredskap. Eleverna arbetar på olika nivåer och med olika material. Ibland arbetar eleverna ihop men de kan också välja att arbeta enskilt. Eleverna har tillgång till material i korridoren där vi har olika hyllor för varje ämne vilket syftar till att eleven lär sig att ta ansvar för sitt eget lärande.
Några dagar om året arrangeras tema- och friluftsdagar på skolan, där de äldre eleverna planerar aktiviteterna för de yngre. På detta sätt blir de äldre eleverna ett gott föredöme åt de yngre.
En stor del av kommunikationen mellan lärare, vårdnadshavare och elever sker via vår lärplattform Schoolsoft. Där läggs bland annat arbetsuppgifter, provresultat, ämnesmatriser, skriftliga omdömen och närvaro upp.
Exempel på schema för årskurs 7-9
Årskurs 7-9
Ålder:
Eleverna i årskurs 7-9 är vanligtvis mellan 13 och 15 år gamla.
Storlek:
Årskurserna 7-9 består av omkring 30 elever
Tid:
Skoldagen börjar kl. 8.10 och varierar i sluttid, men eleverna slutar oftast runt kl. 15, beroende på dag och årskurs.
Frågor och svar
Vad är Montessoripedagogiken?
Montessoripedagogiken är en utbildningsfilosofi som bygger på respekt för barnet och dess inneboende förmågor. Den fokuserar på att utveckla barnets nyfikenhet, kreativitet och lärandelust i en stimulerande miljö.
Hur är undervisningen organiserad i årskurs 7-9?
I årskurs 4-9 bildar alla pedagoger som undervisar ett gemensamt arbetslag och undervisningen sker på skolans övervåning. Årskurserna 7-9 består av cirka 30 elever var och vi använder tre klassrum, några grupprum och ett bibliotek. Undervisningen är ofta åldersintegrerad men har också pass som är klassvisa, med fokus på genomgångar, redovisningar och diskussioner.
Vilken roll spelar läsning och självständigt arbete i elevernas dagliga rutin?
Varje skoldag börjar kl. 8.10 med ett läspass, där eleverna läser tyst i en bok de har valt från biblioteket. Eleverna arbetar med ett ämne i taget och får stöd av en ämnesansvarig lärare. De tränas i Montessoripedagogiken att planera och ta ansvar för sitt eget lärande. Dessutom har eleverna möjlighet att äta medhavd frukt under förmiddagen och varje vecka ägnas tid åt individuell utvecklingsplanering (IUP).
Vilka verktyg och resurser finns tillgängliga för eleverna?
Från årskurs 7 får eleverna en personlig bärbar dator som arbetsredskap. De arbetar på olika nivåer och med olika material, beroende på deras egen planering. Det finns material i korridoren för varje ämne, vilket underlättar för eleverna att ta ansvar för sitt eget lärande. Eleverna kan arbeta enskilt eller i grupp.
Hur sker kommunikationen mellan skolan, elever och vårdnadshavare?
Kommunikationen mellan lärare, vårdnadshavare och elever sker huvudsakligen via vår lärplattform, Schoolsoft. Där läggs information upp såsom arbetsuppgifter, provresultat, ämnesmatriser, skriftliga omdömen och närvaroregistrering.