F-3

f3 gruppen

På lågstadiet är vi ca 50 elever i åldrarna 6-9 år som har våra arbetsplatser åldersblandat i två olika ämnesrum. De ämnen som representeras i de olika klassrummen är matte/NO i det ena klassrummet och i det andra svenska/SO samt engelska.
Under skoldagen har vi tillgång till fritidslokalen och några mindre grupprum som ligger i direkt anslutning till ämnesrummen.

Vi är fem pedagoger som ansvarar för läroplanens alla ämnesområden.
Tillsammans med pedagoger i förskola och fritids arbetar vi gemensamt för att varje elev ska känna sig trygg och trivas för att kunna utvecklas kunskapsmässigt och socialt på bästa sätt utifrån sin egen förmåga. 

Individuell Planering och Målorienterat Arbete

Varje vecka har eleverna flera pass med eget arbete som utgår från elevernas individuella planeringsbok. Detta är en central del i Montessoripedagogiken för att eleverna ska tränas i att planera och ta ansvar för sitt eget lärande. Till sin hjälp i detta arbete har varje elev en ämnesansvarig lärare, som tillsammans med de andra pedagogerna i arbetslaget ansvarar för måluppfyllelsen. Pedagogerna ska uppmuntra men också ställa krav och utmana för att eleven ska nå så långt som möjligt i sin egen kunskapsutveckling och i sin personliga utveckling.

Eleverna arbetar med olika ämnen, på olika nivåer och med olika material, allt beroende på elevens egen planering. Många gånger arbetar eleverna tillsammans i grupp men de kan också välja att arbeta enskilt. I klassrummen finns en mängd montessorimaterial som eleverna har tillgång till och som de arbetar med utifrån sin egen nivå och sina egna mål. Eleverna har också tillgång till digitala verktyg i skolan. Det är progression i såväl ansvarstagandet som i lärandet allt eftersom barnen blir äldre och mognar.

Interaktivt och Temabaserat Arbete

Under veckan har eleverna också lektioner i åldershomogena grupper i olika ämnen för exempelvis genomgångar men också för redovisningar samt diskussioner. På så sätt lär eleverna av varandra och vi skapar en dialog i klassrummet där eleverna tränas i att lyssna på varandra och att tala inför andra.

När vi arbetar med teman är de ämnesövergripande mellan olika ämnen. Ibland kan ett tema vara gemensamt för hela skolan, annan åldersblandad grupp eller bara inom en årskurs. Temaarbetena utmynnar i olika redovisningar.

Eftersom vi alltid utgår från varje barns sätt att lära, använder vi flera olika metoder vid t.ex. läsinlärning. En av dem är Kiwimetoden. Då arbetar våra förskoleklasselever i en liten grupp (2-5 elever) vid ett tillfälle per vecka med att läsa och samtala om en gemensam bok. Metoden kommer från Nya Zeeland.

Varje vecka har eleverna i årskurs f-1 uteaktiviteter, exempelvis utflykter, skogen, idrott osv. Uteaktiviteter ingår som en viktig del av det pedagogiska arbetet. Idrott i idrottshall har eleverna från förskoleklassen.

Exempel på schema

Kl. 8.10: Dagarna börjar med arbetspass som håller på fram till kl. 11.00.
Under förmiddagspasset tar eleverna sin paus med fruktstund när det passar var och en bäst.
Kl. 11.00: Lunch
Efter lunchen: Gemensam långrast till kl. 12.10
Kl. 12.10 – 13.15/13.45: Arbetspass efter lunch

F-3

Ålder:
Barnen i årskurs F-3 är i åldrarna 6-9 år.

Storlek:
Årskurs F-3 består av cirka 50 elever och fem lärare.

Tid:
Skoldagen börjar kl. 08.10 och varierar mellan att sluta kl. 13.15 eller 13.45 beroende på vilken klass man går i. 

Frågor och svar

f3 montessori

Montessoripedagogiken är en utbildningsfilosofi som bygger på respekt för barnet och dess inneboende förmågor. Den fokuserar på att utveckla barnets nyfikenhet, kreativitet och lärandelust i en stimulerande miljö.

Detta begrepp betonar barnets frihet att välja aktiviteter och arbeta i sin egen takt, samtidigt som det lär sig att ta ansvar för sina handlingar och respektera andra barns arbete.

I F-3 gruppen har vi elever i åldrarna 6-9 år som arbetar i åldersblandade grupper. Detta sker i två olika ämnesrum, ett för matte/NO och ett för svenska/SO och engelska. Denna metod främjar samarbete och lärande mellan olika åldersgrupper.

Varje elev arbetar med uppgifter utifrån sin individuella planeringsbok, vilket är en del av Montessoripedagogiken. Detta uppmuntrar eleverna att planera och ta ansvar för sitt lärande. Pedagogerna stödjer varje elevs personliga och kunskapsmässiga utveckling genom att erbjuda olika aktiviteter och utmaningar.

Vi använder bland annat Kiwimetoden för läsinlärning, där eleverna arbetar i små grupper med att läsa och diskutera en gemensam bok. Denna metod hjälper eleverna att utveckla sin läsförståelse och skrivförmåga i en stödjande och interaktiv miljö.